; Kako napisati kvalitetan sadrzaj web stranice

Kako napisati kvalitetan sadrzaj web stranice

23.10.2007., autor: Žarko Komljenović

Kad govorimo o sadržaju web stranica, web portala ili jednostavnije rečeno o web sadržaju, mislimo prvenstveno na tekstove pisane upravo za prikazivanje u preglednicima weba (web browserima) kao što su InternetExplorer, Firefox, Opera, Safari i drugi. U širem smislu, pojam web sadržaj odnosi se na sve tekstove, audio i video zapise, e-knjige, te sve ostale oblike informacija dostupne putem Interneta.

Na Internetu možete pročitati i Hamleta. Objavljivanjem Shakespeareovog djela na nekoj web lokaciji ono je postalo dio globalnog web sadržaja. No, mi ovdje nećemo govoriti o takvoj vrsti sadržaja. Govorit ćemo o web sadržaju u užem smislu - o tekstovima pisanim za objavljivanje na web stranicama?

U ovom tekstu pokušat ćemo odgovoriti na pitanje: Koje osobine bi trebao posjedovati gotovo svaki sadržaj pripremljen za prikazivanje na web stranicama.

1. Sadržaj treba biti ISPRAVAN

  • Gramatički i pravopisno

Gramatička i pravopisna ispravnost tekstova na vašem portalu jedan je od najvažnijih čimbenika u ostavljanju dojma ozbiljnosti i relevantnosti portala, odnosno vas kao tvrtke ili osobe. Prije objavljivanja na portalu, cijeli tekst bi svakako trebalo još jednom pažljivo pročitati. Većina pravopisnih grešaka na web stranicama proizlazi iz nepažnje, a ne iz neznanja.

Ako ipak niste sigurni u svoje znanje pravopisa i gramatike potražite stručni savjet lektora. Considero nudi usluge prijevoda i lekture tekstova za hrvatski, engleski, njemački i druge jezike.

  • Istinit i ažuran

Nitko ne voli da ga se podcjenjuje. Ne podcjenjujte ni vi posjetitelja vaših web stranica. Nastojte biti što iskreniji i stilski jednostavniji. Izbjegavajte preuveličavanje i marketinške izraze kao "nevjerojatna ponuda", "ultrapovoljno", "najbolje rješenje" i sl. Posjetitelj vaših stranica je svjestan moći i veličine Interneta. On će sâm odlučiti što je za njega povoljno i što je za njega najbolje rješenje. Ne objavljujte sadržaj koji je neistinit, netočan, nepotpun ili neprovjeren.

Ako periodično objavljujete nove članke vodite računa o tome da su informacije koje objavljujete važeće i ažurirane, a članke koji sadrže nevažeće ili zastarjele informacije uklonite sa stranice.

2. Sadržaj treba biti JASAN

Većina posjetitelja brzo će napustiti vaše web stranice ako u prvih nekoliko sekundi ne pronađe informacije koje im trebaju, odnosno ako ne steknu dojam da tražene informacije mogu pronaći na vašim stranicama. Zbunjujuća struktura ili kontekst sadržaja neprivlačni su posjetitelju jer čine da se i on osjeća zbunjeno. Takve stranice odbit će većinu posjetitelja.

Jasnoćom web sadržaja postiže se veća iskoristivost portala. Posjetitelji će se lakše snalaziti na stranicama, duže će se na njima zadržavati, a i bolje će i duže pamtiti informacije koje su tamo pronašli.

Kako postići jasnoću sadržaja? Ovdje ćemo navesti neke aspekte na koje bi trebalo obratiti pozornost prilikom kreiranja, odnosno pripreme sadržaja za prikazivanje na webu.

  • Jednostavnost

Jednostavnost izražaja znatno povećava čitljivost teksta. Ljudi drugačije čitaju web stranice nego tiskani materijal kao što su knjiga ili novine. Ljudi rijetko čitaju web stranice doslovno; umjesto toga, skeniraju stranicu, odabirući pojedinačne riječi i rečenice . Istraživanje koje je obavio jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za upotrebljivost weba (web usability) Jakob Nielsen sa suradnicima iz Nielsen Norman Group-a, pokazalo je da 79% ispitanika uvijek skenira svaku novu stranicu na koju naiđe; samo 16% ispitanika čitalo je doslovce - od riječi do riječi. Originalni Nielsenov tekst možete pročitati na useit.com, osobnim web stranicama istog autora.

Pišite jednostavne rečenice. Koristite naslove, podnaslove i paragrafe. Istaknite ključne riječi.

  • Sažetost

Postoje milijarde web stranica. Statistički gledano, pravo je čudo da je netko otvorio upravo vašu. Nemojte ga uplašiti hrpom suhoparnog teksta. To posebno vrijedi ako radite sadržaj za poslovni web portal. Vaši ciljani posjetitelji su zaposleni ljudi. Oni nemaju vremena za čitanje na netu. Oni trebaju informacije. Odmah.

Sažmite sadržaj što je više moguće. Izbacite ukrase i prekomjerna objašnjavanja. Ostavite ono bitno.

  • Čitljivost

Ako je tekst dobro napisan, ne znači da će biti i pročitan. Kod pripreme web sadržaja treba voditi računa o veličini i boji fonta koji se koristi za prikazivanje teksta na web stranicama. Ne koriste niti svi posjetitelji mreže istu veličinu zaslona, kao ni istu razlučivost. Uobičajena razlučivost je 1024x768 pixela, ali sve više ljudi koristi i veće razlučivosti. Presitan tekst umara čitatelja i zato velik broj posjetitelja takve tekstove neće niti početi čitati, već će potražiti informacije koje im trebaju na nekoj drugoj stranici. Ne treba zaboraviti da velik broj ljudi, pogotovo onih starije životne dobi, ima slabiji vid.

Osim na veličinu slova, treba misliti i na boju, odnosno kontrast slova i pozadine. Žuta slova na narančastoj pozadini bit će neprivlačna velikom broju čitatelja.

  • Razumljivost

Koristite pojmove razumljive većini. Upotrebom izraza razumljivih samo malom broju ljudi, npr. stručnjacima iz nekog uskog područja, učinit ćete da se dobar dio preostale većine posjetitelja koji čitaju dotični tekst osjeća glupima.

3. Sadržaj treba biti ZANIMLJIV

Zanimljiv sadržaj privlači nove posjetitelje i zadržava stare.

U prethodnom odlomku govorili smo o jasnoći sadržaja. Jasnoća web sadržaja prvi je preduvjet za njegovu zanimljivost.

Kakav bi još trebao biti sadržaj da bi bio zanimljiv većini posjetitelja vaših web stranica?

  • Nov

Nešto novo je većini ljudi zanimljivo upravo zato što je novo. Redovitim ažuriranjem sadržaja na vašim web stranicama privući ćete nove posjetitelje, a osim toga, redovitim dodavanjem novog sadržaja vaše stranice će postati atraktivne i tražilicama kao što su Google, Yahoo, Pogodak i druge.

  • Konkretan

Ponudite posjetiteljima vaših stranica upravo ono što traže - informacije. Bitne informacije treba ponoviti i nekoliko puta na stranici, ali ne pretjerujete s ponavljanjem. Ako posjetitelj stekne dojam da se vrti u krug ili da nalazi uvijek iste informacije na vašim stranicama, potražit će informacije koje treba na nekom drugom odredištu.

Druga krajnost je ponuditi posjetitelju sve informacije odjednom i na jednom mjestu. Doći će do preopterećenja i on na kraju "od šume neće vidjeti drvo". To je kao kad čovjeku odjednom dobacite 10 teniskih loptica. Najvjerojatnije neće uhavtiti ni jednu. Ali ako mu dobacujete jednu po jednu, uhvatit će ih barem 8.

Raščlanite tekst na odlomke, a odlomke na paragrafe. Posjetitelja postupno uvodite u sadržaj. Ključne informacije poslužite jednu po jednu. Zainteresirajte čitatelja zanimljivim naslovima. Ponudite mu konkretne odgovore i rješenja.

  • Pretraživ

Sadržaj bi trebao biti pretraživ, kako ljudima tako i tražilicama.

Što znači da je tekst pretraživ ljudima?

Sve karakteristike dobrog web sadržaja koje smo do sada nabrojali čine sadržaj pretraživim za čitatelja. Kao što smo već naveli, većina ljudi ne čita tekstove na webu, već ih skenira. Skenirati tekst znači letimično prelaziti preko njega ne čitajući od riječi do riječi, već odabirući riječi i rečenice koje nam se čine zanimljivima.

Osim sažetošću teksta i naglašavanjem ključnih riječi, pretraživosti sadržaja pomažu i liste s brojevima ili bulletima, te linkovi. Konkretni i, po mogućnosti, zanimljivi naslovi i podnaslovi također će poboljšati pretraživost vašeg sadržaja.

Lista s rednim brojevima

  1. članak
  2. članak
    1. podčlanak
    2. podčlanak
  3. članak

Lista s bulletima

  • članak
  • članak
    • podčlanak
    • podčlanak
  • članak

Što znači da je tekst pretraživ tražilicama?

Možda najvažnija osobina kvalitetnog web sadržaja je optimiziranost za web tražilice kao što su Google, Yahoo, Altavista i druge. SEO (Search Engine Optimization), tj. optimizacija za tražilice postaje jedna od najvažnijih grana e-businessa danas.

Ono što i sami možete učiniti na poboljšanju sadržaja u smislu pretraživosti za tražilice je:

  • Unos metapodataka i to:
    • kvalitetnih naslova koji po mogućnosti sadrže barem jednu ključnu riječ.
    • konkretnih opisa stranica koji sadrže što više ključnih riječi.
  • Isticanje ključnih riječi unutar teksta podebljavanjem ili povećavanjem fonta.
  • Povezivanje sadržaja linkovima, kako s drugim sadržajem na vašim stranicama, tako i sa sadržajem s tuđih stranica.
  • Relevantan i smislen, te međusobno povezan sadržaj idealan je za visoko rangiranje na web tražilicama.

4. Sadržaj treba biti INTERAKTIVAN

U prošlom odlomku govorili smo o zanimljivosti sadržaja. Ono što čini gotovo svaki web sadržaj još zanimljivijim jest interaktivnost.

Tekst pisan za Web naziva se još i hipertekst (hypertext). Za razliku od običnog teksta, hipertekst možemo povezivati s drugim sadržajem pomoću linkova. Linkovi (ili hiperlinkovi) su aktivni dijelovi teksta. Klikom miša na link, web preglednik nas vodi na drugu web lokaciju.

  • Linkovi su kamen temeljac Weba. Bez linkova nema Interneta.

No, korištenje linkova nije jedini način na koji možete učiniti vaše stranice interaktivnima. Spomenimo još neke načine:

  • Komentari - Ako objavljujete novosti ili druge tekstove kao članke na vašem portalu, posjetitelji mogu ostavljati komentare na te članke, odnosno komentare na druge komentare. Na taj način izravno komunicirate s posjetiteljima vašeg portala, a njima omogućujete da aktivno stvaraju sadržaj vaših stranica, te da međusobno komuniciraju.
  • Forumi - Još direktiniji način interaktivne komunikacije. Forum je mjesto na vašim stranicama na kojem posjetitelji mogu ostavljati svoje članke, odnosno komentare. Forumi su iznimno krosini ako imate velik broj registriranih korisnika portala s kojima želite imati aktivnu komunikaciju. Obično su podijeljeni po temama o kojima se raspravlja. Forum može biti otvoren svim posjetiteljima, a može biti i interni forum zatvorenog tipa, npr. samo za zaposlenike vaše tvrtke.
  • RSS - Jedan od sve popularnijih načina interakcije na Webu je sindikacija. RSS je metoda za jednostavnu distribuciju web sadržaja koja omogućuje znatno lakše praćenje velike količine web sadržaja.
  • Ankete i upitnici - Sve popularniji način interaktivne komunikacije vlasnika portala s posjetiteljima su i online ankete, odnosno upitinici. Medijski portali mogu koristiti ankete za istraživanje javnog mišljenja o nekoj vijesti, dok na primjer, neki poslovni portal može anketom zatražiti mišljenje svojih korisnika o nekom proizvodu. Upitnik je koristan za ispunjavanje raznih prijavnica, kao što su prijava za posao ili prijava za kongres.
  • Multimedija

    O multimediji ovdje nećemo puno govoriti. Bez multimedijskog sadržaja, koji se u početku svodio uglavnom na fotografije i animirane ikonice, a danas sve više na video isječke i glazbu u mp3 formatu, Internet nikada ne bi stekao takvu popularnost kakvu uživa danas. Popularni YouTube otvorio je nove horizonte video produkciji. Danas svaki vlasnik mobitela ili digitalnog fotoaparata ima mogućnost biti režiser i producent vlastitog filmskog materijala kojeg besplatno može prikazati na internetu milijunskoj publici diljem svijeta.

    Osim audio i video materijala, na Internetu su danas sve popularnije i flash animacije, te ajax aplikacije koje vaš portal mogu učiniti dinamičnijim i još zanimljivijim. No, treba biti oprezan! Mnogi znaju pretjerati s upotrebom raznih animiranih ikonica, slova, trepčućih reklama i sličnih dodataka web sadržaju. Takve stvari najčešće su zapravo suvišne jer usporavaju učitavanje stranice, a ne sadrže nikakve korisne informacije zbog kojih je posjetitelj uopće i došao na vaše stranice. Flash zahtjeva instalaciju dodatnog plugin-a za vaš preglednik, pa je i to još jedan od razloga zbog kojeg poslovni portali uglavnom izbjegavaju takvu vrstu web sadržaja.

    Valja naći dobru mjeru između količine i vrste sadržaja, jednostavnosti upotrebe i zanimljivosti vizualnog doživljaja web portala.

5. Zaključak

Osobine koje bi trebao posjedovati gotovo svaki sadržaj pripremljen za prikazivanje na web stranicama su:

  • Ispravnost
    • gramatička i pravopisna
    • istinitost i ažurnost
  • Jasnoća
    • jednostavnost
    • sažetost
    • čitljivost
    • razumljivost
  • Zanimljivost
    • novost
    • konkretnost
    • pretraživost
  • Interaktivnost
    • komunikacija
    • multimedija